Maradjunk kapcsolatban!

Maradjunk kapcsolatban!

May 17, 2022

Hogyan zajlik egy cégnél a felnőtté válás? Milyen belső változások kellenek ahhoz, hogy ne csak az üzleti növekedés megőrzésére törekedjen, de közben saját magát is felkészítse a fejlődésre? A különböző érettségi szakaszok egy cég előtt is új kihívásokat és új lehetőségeket nyitnak meg – épp úgy, ahogy egy ember életében. Ha a legjobbat akarjuk kihozni magunkból, érdemes tudatosan készülni erre.

A digitalizációs iparágban közismert jelenség, hogy a gyors növekedést követően a cégeknek meg kell küzdeniük a méretkategória-váltás nehézségeivel. Nem is szükséges a valóban szökési sebességgel haladó startup-ok világára gondolni – számos olyan cég dolgozik az IT-szektorban, melyek bár ennyire nem rendkívüliek, a mindennapi tevékenységükben mégis nagymértékben jelentkeznek a különböző életszakaszok közti átmenet kihívásai.

A szervezet fejlődésével való megbirkózás, az emberarcúság és a természetes kommunikáció megőrzése egyike azoknak a feladatoknak, amelyek eldöntik, hogy képes-e a vállalat hosszú távon is sikeresen, fenntartható ütemben bővülni.

„Egy vállalat pillanatnyi állapotát sok tényező befolyásolhatja, ezért az is mindig az adott helyzettől függ, hogy mi az erre adott helyes reakció. Más útvonalat kell követnünk akkor, ha egy cég fejlődése előtt külső, piaci akadályok vannak, és megint mást, ha a belső működése nem alkalmazkodott az előtte álló életszakaszhoz, és ezért nem tud továbblépni” – mondja Rapp Zsuzsanna, a BlackBelt HR vezetője. A szervezetpszichológiai tapasztalatokkal rendelkező szakember szerint az első lépés épp ezért minden esetben egy gyors diagnosztika, mely rávilágít az adott cég sajátos belső viszonyaira, igényeire, folyamataira.

„A BlackBelt esetében is elindítottunk egy több eszközre támaszkodó értékelési folyamatot, amitől azt várjuk, hogy általa képet alkothatunk a munkatársaink elégedettségéről, hangulatáról, illetve a cégen belüli kapcsolatokról, dinamikáról. Nagyon fontos, hogy megértsük, mit várnak a munkatársak a munkaadójuktól, és mennyire érzik jól magukat, hiszen ez mindkét oldalnak elsődleges érdeke” – magyarázza Zsuzsanna. A gyorsan növekvő cégeknél tipikus probléma, hogy egy idő után elérnek egy olyan méretet, ahonnan csak tudatos önfejlesztéssel lehet továbblépni. Ha ez nem történik meg, egy ponton túl elkezdhet akadozni a belső információáramlás, „elveszhet a munkavállalók hangja”, mivel a korábban meglévő informális beszélgetések és visszajelzések egy nagyobb szervezetben már nem olyan hatékonyak. Ezt a hibát tudatosan kell kezelni, és a megfelelő időben figyelmet fordítani arra, hogy a vállalat minden szintjén rendelkezésre álljanak a megfelelő kommunikációs csatornák, és a dolgozók visszajelzései eljussanak a vezetőkhöz.

A visszajelzési kultúra erősítése jellemzően azért is komoly kihívás, mert aktív részvételt és szerepvállalást követel az összes résztvevőtől. Míg egy kisebb szervezet esetében ilyesmire jellemzően nincs példa, egy felnőtté váló cég életében az üzleti területnek, a HR-nek és a munkavállalóknak is közösen kell dolgozniuk azon, hogy az újonnan kialakított csatornák megteljenek tartalommal. A kollégák véleményének és elégedettségének felmérése például csak akkor érheti el a célját, ha a munkavállalók élnek a lehetőséggel, és kifejtik, megosztják a gondolataikat. Bár az ilyen típusú kommunikáció sokaknak szokatlan újdonságként hathat, érdemes kihasználni, hiszen a menedzsment csak így tud tenni a közös célok és a kollégák elégedettsége érdekében.

Noha ezt a munkavállalók gyakran kétkedve fogadják, utóbbi a vállalat számára is elsődleges érdek és cél. Napjaink munkaerőpiaci körülményei között „a legjobb toborzás a megtartás”, így érthető okokból egy cég igyekszik mindent megtenni, hogy a dolgozói jól érezzék magukat a helyükön. Ahogy Rapp Zsuzsanna fogalmaz: „A BlackBelt-nél a cégvezetés kifejezetten elkötelezett annak érdekében, hogy a növekedés a munkavállalók elégedettségével társuljon. A cél soha nem önmagában a bővülés, sokkal inkább az, hogy egy jó céget, egy jó munkahelyet építsünk.”

Rapp Zsuzsanna
Cikket írta
Rapp Zsuzsanna
HR Manager
Olvasási idő:
Life @BB
Megosztás