Csak divatos buzzword, vagy az üzleti siker titka?  – Mi a digitalizáció valódi értéke?

Csak divatos buzzword, vagy az üzleti siker titka? – Mi a digitalizáció valódi értéke?

May 31, 2022

Hogyan vezethetnek az IT-beruházások valódi üzleti értékteremtéshez? Mit tehetünk azért, hogy a digitális transzformáció többé váljon, mint egy divatos, de üres szakkifejezés? A BlackBelt és a Phillip Morris International közös üzleti reggelijén a digitalizáció vállalati alkalmazásának legégetőbb kérdéseiről esett szó.

„Mitől lehet több a digitális transzformáció, mint egy divatos buzzword?” – tette fel a kérdést a rendezvény első előadója, Kővári Zoltán, a BlackBelt üzletág igazgatója. A kérdés indokoltságát jelzi, hogy napjainkban a digitalizáció az üzleti élet egyik elsőszámú jelszava, ugyanakkor ezzel párhuzamosan egyre megfoghatatlanabb, pontosan mit is értünk a kifejezés alatt. Az érdemi továbblépéshez ezért mindenekelőtt érdemes definiálni a jelenséget: a nagykönyv szerint azért beszélünk digitális transzformációról, mert olyan mértékben elterjedtté és gyakorivá váltak a különböző üzleti technológiai megoldások, hogy az már nem egyszerűen egy fejlődési lépést jelent, hanem teljesen új paradigmát.

Üzleti reggeli, BlackBelt, PMI

Nézzünk a jelenség mélyére!

A BlackBelt üzletág igazgatója ezt a gondolatot kontextusba helyezve rávilágított: valójában a jelenség nem új, hiszen a műszaki fejlődés története ilyen lépések sorozatából áll. A hírközlés és az információtechnológia felgyorsulása, vagy az ipari automatizáció folyamata szintén nem napjainkban indult, így nyugodtan tekinthetünk a digitalizációra úgy, mint egy régóta tartó fejlődési ív újabb állomására. Az ugyanakkor a korábbi technológiai paradigmák példájából is egyértelműen látható, hogy a jelenséget nem érdemes figyelmen kívül hagyni, hiszen az új megoldások közvetlen versenyelőnyt hoznak – és aki lemarad, kimarad.

Azzal kapcsolatban, hogy milyen stratégiát követnek a digitalizáció során napjaink vállalatai, Kővári Zoltán négy jellemző stratégiát mutatott be. Az első megközelítést választó cégek rendszerint a folyamatok automatizálása révén elérhető hatékonyságnövelést tűzik ki célul. A második fontos motivációt az adatvezérelt működés adhatja, melynek révén a vállalat elsősorban arra törekszik, hogy a digitális üzleti rendszerekből kinyert adatokra támaszkodva fejlessze, optimalizálja a működését. A harmadik jellemző stratégia az ügyfélközpontúságból indul ki, és azt vizsgálja, hogyan tehet a legnagyobb mértékben az ügyfélélmény javításáért. Ezzel a megközelítéssel áll kapcsolatban az agilis, kooperatív vállalati működés elterjedése, illetve az ügyfélélményhez kötődő belső innovációs folyamatok felgyorsulása. Végül a vállalati digitalizáció szempontjából megkerülhetetlen stratégiai szempont a hibrid munkavégzés és az online munkavégzés bevezetése.

Zoltán a gondolatmenetet összegezve aláhúzta: a hatékony digitális transzformáció valójában nem egy nagy ugrás, vagy egy egyszeri jelentős beruházás, hanem egy olyan folyamatos, IT-technológiai adaptáció, mely beépül a vállalat DNS-ébe.

Ne menjen füstbe a terv!

A bevezető előadás után a Philip Morris International kormányzati kapcsolatokért és fenntarthatóságért felelős vezetője, Takács Norbert mutatta be, hogyan zajlik a digitális transzformáció a világ egyik legnagyobb dohányipari társaságánál. A Philip Morris esetében ez a folyamat egy nagyobb léptékű, az egész vállalat stratégiájának megújítását célzó átalakulásba integrálódik – melynek célja a „füstmentes jövő”, vagyis egy fenntarthatósági szempontokat is figyelembe vevő, nikotinon túlmutató üzleti jövőkép megalkotása. Ez a törekvés a vállalat minden területét érinti, többek között részben ez motiválja az IT-megoldások megújítását is.

A digitális transzformáció a Philip Morris esetében három pilléren nyugszik: a társaság igyekszik növelni meglévő technológiai hátterének hatékonyságát, implementálni a legkorszerűbb technológiai megoldásokat, és fogyasztóközpontú működésmódot kialakítani. Mindezek közvetlenül következnek a vállalat üzleti stratégiájának megújításából, hiszen Takács Norbert szerint egyetlen IT-fejlesztés sem lehet sikeres, ha nincs szoros összhangban a cég belső működési struktúrájával.

Hogyan épül egy digitális vállalat?

Üzleti reggeli, BlackBelt, PMI

„Bár a digitális transzformáció nem a technológiáról szól, elképzelhetetlen technológia nélkül” – vezette be a digitalizációs folyamathoz szükséges műszaki megoldásokról szóló gondolatait Kővári Zoltán. A BlackBelt üzletág igazgatója kiemelte többek között a low-code platformok – például a Siemens által forgalmazott Mendix – szerepét, melyek nagyságrendekkel képesek lerövidíteni a go-to-market időt, s ezzel költségek szempontjából is kifizetődőbbé teszik a fejlesztéseket. Az adatvezérelt működés kialakításához is számos technikai megoldás kapcsolódik, az adatgyűjtéstől az adatfeldolgozáson át, egészen az automatizált adatkezelésig, illetve az ezekre épülő döntéshozatalig, vagy az ezt elvégző mesterséges intelligencia felépítéséig. Digitalizációs technológiákról beszélve megkerülhetetlen a felhő szerepe – mely szinte minden IT-folyamat hatékonyságát képes jelentősen növelni –, illetve érdemes kiemelni a kommunikációs és távmunka-megoldásokat is, melyek teljesen új kereteket adnak a munkavégzésnek és a kapcsolattartásnak.

Takács Norbert megerősítette, hogy a felsorolt technológiai megoldások közül gyakorlatilag mind szerepet játszott a Philip Morris transzformációja során is: alkalmaztak machine learning megoldásokat, automatikus adatkezelési rendszereket, illetve nagy hangsúlyt kapott a felhő alapú kollaborációs eszközök bevezetése is.

A BlackBelt üzletág igazgatója, Kővári Zoltán szerint a Philip Morris esete rávilágít, hogyan lehet sikeresen elkerülni a transzformáció tipikus buktatóit. Ilyen, gyakran előkerülő hibalehetőség, ha a cég a digitalizációra eszköz helyett célként tekint, ha stratégiai helyett projektszemlélettel vág bele a folyamatba, ha nincs megfelelő vezetői elköteleződés, vagy ha az ügyfélélmény javítására a versenytársak megoldásait szeretné meghonosítani. Ahogy az sem előnyös, ha projektek vannak, de nincs stratégia, ugyanígy az is rossz megközelítés, ha csak az elmélet születik meg, de a gyakorlatban nem indulnak fejlesztések. Végül az időzítéssel kapcsolatos jellemző hiba, ha a vállalat nem egy állandó adaptációs folyamatként tekint a digitalizációra, vagy ha túl sokáig húzza a transzformáció megindítását.

Az üzleti reggeli az előadások lezárását követően közvetlen beszélgetéssé alakult a közönség és a jelenlévő vezetők között, melynek során többek között érintették a Philip Morris által bevezetett konkrét technológiai újításokat, vagy azt a koncepcióváltást, amely termékközpontú helyett fogyasztóközpontúvá tette a cég működését.

Kővári Zoli
Cikket írta
Kővári Zoli
Rapid Software Development
Olvasási idő:
Life @BB
Megosztás