Kihatott a gyakornok-programokra is a Covid (IT Business)

Kihatott a gyakornok-programokra is a Covid (IT Business)

May 18, 2021

Hosszabb ideje és jól működő gyakornok programokkal rendelkeznek az IT BUSINESS által megkérdezett, szoftverfejlesztéssel foglalkozó cégek, azonban a járvány alaposan felforgatta az utánpótlás képzését is. Van, ahol a személyes találkozások elmaradása megnehezíti a tudás átadását is, máshol a pandémia jelentette kihívások fékezték le a fiatalok képzését.

Hiányzik a kémia – foglalja össze tömören az egyik legnagyobb problémát a gyakornok program jelenlegi működésével kapcsolatban Simon László, az egyedi szoftverfejlesztéssel foglalkozó Combit vezérigazgatója. A cégvezető ezzel arra utal, hogy a Covid-járvány miatti tartós otthoni munkavégzés során elmaradnak azok az élmények és hatások, amelyek akkor érik a fiatalokat, amikor az egyetem mellett bekerülnek hozzájuk is dolgozni.


Most nincs meg a személyes kapcsolat varázslata

„Tavaly januárban, amikor egy új hallgató érkezett hozzánk az egyetemről, akkor belépett a céghez, kapott egy laptopot, a szükséges perifériákat, és leülhetett egy asztalhoz, amely a mentora mellett volt. Bemutattuk természetesen mindenkinek a vállalatnál, majd megkapta az első anyagokat, hogy mit kell elolvasnia, mit kell telepítenie azzal, hogy szóljon, ha elakad, és elkezdhette a munkát.

Most viszont hiányzik ez a fajta »kémia«, hogy bejöhet reggel, és láthatja, hogy ki-ki a maga tempójában, de hogyan dolgozik. Az iskolában elméletet tanulnak, nálunk mindezt a gyakorlatban látják. Természetes, hogy az első hónapokban igazán sok hozzáadott értéket nem tudnak produkálni, viszont rengeteget kérdeznek. Ha ott ülhet a mentora mellett, akkor folyamatosan láthatja, hogyan dolgozik, és amikor konzultál a kollégáival, abból is hasznos tudásra tehet szert. Megvan az esély arra, hogy bármikor egy-egy gyors kérdést feltegyen, és ugyanolyan gyors reakciót is kapjon. Arról nem is beszélve, hogy a mentor is látja, hogy mit csinál, hogyan dolgozik, a saját munkájából egy-egy pillanatra kilépve tud segíteni, iránymutatást adni. A digitális platformokon keresztül ez lényegesen nehezebb, hiszen jobban kizökkenti a mentort is a feladatából, mivel nem látja, hogy mivel foglalkozik a gyakornok, ezért képbe kell kerülnie, esetleg meg kell osztani a képernyőt.

Mivel jellemzően a legjobb senior fejlesztők vállalnak mentorálást, ez bizony a cég számára is veszteséget jelenthet, hiszen így előfordulhat, hogy lassabban haladnak egy-egy projekttel. A fiatal pedig a sokadik hívás után egyre nehezebben veszi rá magát, hogy újra megkeresse a mentort, mert nem akarja zavarni, de így meg az ő tanulása, fejlődése lesz lassabb, ráadásul nem alakul ki az a fajta kollegalitás, ami szerintem nagyon fontos ahhoz, hogy jól működjön egy munkahelyi csapat. Komoly ellentmondás ez, és az a helyzet, hogy mi tökéletes megoldást nem találtunk, de remélem, nem is lesz szükség rá, és mielőbb megoldódik ez a helyzet”, mondta el Simon László.

A home office jót tesz az elmélyülésnek

Míg a gyakornoki programnál komoly kihívást jelent, több senior fejlesztő munkájában pozitív változást hozott a Covid a Combitnál, „Számos kollégánál hatékonyságnövelést tapasztaltunk, jobb lett a teljesítménye. Nem kell várniuk senkire, nem zökkenti ki senki őket a munkából, igazán bele tudnak mélyedni a feladatba. Tapasztalataink szerint egyelőre a régebbi kapcsolatokra nem hat negatívan a távollét, akik a járvány előtt évekig egy asztalnál ültek, megtartották a barátságot, viszont az új munkatársakkal érthető módon nehezebb kialakítani a személyes kötődést. Terveink szerint, ha vissza lehet majd térni az irodába, akkor valamilyen hibrid megoldást választunk, vagyis hetente néhány napot home office-ban dolgoznak a kollégáink, de pár napra az irodába is bejönnek majd”, fűzte hozzá Simon László.

Világos helyzet
Privitzky Gábor, BlackBelt
Privitzky Gábor, BlackBelt

Hisz a gyakornokprogram eredményességében Privitzky Gábor, a BlackBelt kutatás-fejlesztési részlegének vezetője. A cégnél már évek óta fogadnak diákokat. „Mi elsősorban olyan hallgatókat várunk, akik kimondottan jó eredményeket érnek el az egyetemi tanulmányaik során, de nem igazán tudják, hogy a tudásukból mi az, amire szükség van az iparban. Az elsődleges célunk nem az, hogy támogassuk őket az egyetemi előmenetelükben, hanem azt szeretnénk megmutatni nekik, hogyan tudják munkahelyi környezetben hasznosítani a tanulmányaikat. Azt igyekszünk elérni, hogy világos legyen számukra, milyen tudásbázissal és célokkal kell kilépniük az egyetemről ahhoz, hogy helytálljanak a piacon is. Persze az számunkra is nagy segítség, hogyha sikerül ezt a tudást megszerezni, és megvan az összhang, akkor nagy az esély rá, hogy nálunk helyezkedik el. Már ismerik a céget, céltudatosan készültek abból, amit elvárunk, felkészültek a munkavállalói létre, így teljes értékű munkatársat kapunk, amikor belép hozzánk”, közölte Privitzky Gábor.

Strukturáltabb kommunikáció

A 2013-ban alakult, megbízói számára szoftverfejlesztői szolgáltatást, tanácsadást nyújtó, illetve saját terméket is fejlesztő BlackBeltnél minden diák mellé kijelölnek egy mentort, hogy támogassa a beilleszkedésben, illetve a feladatai elvégzésében. Az akár több évig tartó közös munka során kialakuló személyes kapcsolatok a tapasztalatok szerint komoly szerepet játszanak abban, hogy csatlakozzanak hozzájuk a gyakornokok hosszabb távra is. „A Covid megzavarta a gyakornokprogramunkat, de nem a home office miatt, hanem azért, mert másra került a fókusz a cégnél, és kevesebb figyelem jutott erre a területre. Lényegében egy félév kimaradt az új gyakornokok fogadásában, most indítjuk újra ezt a tevékenységet. A home office egyébként tapasztalataim szerint igen érdekes hatással volt az egész iparágra és ezen belül a junior kollégákra is. Azt vettem észre, hogy kénytelenek voltak a korábbinál sokkal jobban megszervezni magukat és a működésüket a fejlesztéssel foglalkozó csapatok. A személyes jelenlét mellett természetes, rögtönzött egyeztetések, gyors kérdések-válaszok nem lehetségesek, ezért strukturáltabb kommunikációra van szükség és ez nemcsak a projekteknél jelentkezik, lehet látni a mentorok és a gyakornokok közötti kapcsolattartásban is. Persze, érdemes hozzátenni, hogy olyan munkavállalókról beszélünk, akik informatikával foglalkoznak, ezért számukra a digitális kommunikációs platformok használata természetes, ez még a junioroktól is elvárás, vagyis nem okozott nálunk problémákat az átállás”, tette hozzá Privitzky Gábor.

Távolról is lehet eredményes

„Folyamatosan keresünk diákokat a gyakornoki programunkba. Évente több mint 60 szoftverfejlesztő gyakornokot foglalkoztatunk, akik a gyakornoki idő letelte után az Informatikai Pályakezdő Programnak nevezett, teljes idős, intenzív képzési programba kerülnek, hogy később munkavállalóként is minél többen a cégnél maradjanak. A Covid alatt azt tapasztaljuk, hogy megemelkedett a gyakornoki jelentkezések száma, hiszen átmenetileg sok cégnél leállt az ilyen program. Az új munkatársak mellé egy-egy »buddy-t« is kijelölünk, aki támogatja őket a beilleszkedés folyamatában. Tapasztalataink szerint ebben a rendszerben akár távolról is biztosítható az eredményes mentorálás”, mondta el Fremda Balázs, a Morgan Stanley magyarországi HR-vezetője.

A vállalatnál a pandémia alatt nem változtak a preferenciák az új munkatársak felvételénél, ugyanúgy várják a jelentkezőket mindenféle tapasztalati szintről, legyenek egyetemisták, pályakezdők vagy tapasztalt munkavállalók. A már említett Informatikai Pályakezdő Programot például évente kétszer, februárban és augusztusban futtatják, ahol a diplomások 15 hetes technikai képzésben részesülnek, amelynek középpontjában az alkalmazásfejlesztés és az IT-infrastruktúra üzemeltetése áll. A cégnél egyébként most is sok nyitott pozíció, többek között pénzügyi, kockázatelemzői és technológiai területeken várják a tehetséges jelölteket, a matematikai modellezéssel vagy kvantitatív elemzéssel foglalkozó kollégákat, de vannak nyitott Java és C++ fejlesztői, valamint data scientist pozíciók is.

Viszont teljesen átköltözött a virtuális térbe a toborzási és kiválasztási folyamat, amely telefonbeszélgetéseket, valamint Zoomon zajló interjúkat foglal magába. „Az onboarding során a HR és a toborzó csapat szorosan együttműködik, ennek köszönhetően a jelöltek könnyedén munkába állhatnak anélkül, hogy kilépnének otthonukból. Gondoskodunk róla, hogy rendelkezésükre álljon a munkavégzéshez szükséges technológia, megvannak a megfelelő eszközeik, és biztonságosan hozzáférhetnek a rendszereinkhez. Hiring menedzsereink felkészültek, hogyan kell az új érkezőket beléptetni a jelenlegi helyzetben. Az a tapasztalatunk, hogy most még fontosabb kommunikálni velük, odafigyelni rájuk. Ezért még több kollégát vonunk be az onboarding folyamatba, hogy a frissen érkező munkatársak mielőbb beilleszkedhessenek”, vázolta a helyzetet Fremda Balázs.

Készítette: Kalocsai Zoltán

(Forrás: IT Business)

Publikációk
Cikket írta
Publikációk
Olvasási idő:
3 perc
Projekt menedzsment
Megosztás